Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała obecny stan Miejsc Obsługi Podróżnych w Polsce w związku z możliwościami ładowania pojazdów elektrycznych. GDDKiA zdradziła ponadto, że jeszcze w tym roku planuje ogłosić przetargi na dzierżawę 48 MOP-ów.
Obecnie kierowcy w Polsce mogą korzystać ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych na 126 Miejscach Obsługi Podróżnych przy autostradach i drogach ekspresowych. Zgodnie z planem, do końca tego roku dzierżawcy siedmiu MOP-ów o funkcji komercyjnej, czyli ze stacjami paliw tradycyjnych i obiektami gastronomii, uruchomią również stacje ładowania pojazdów elektrycznych.
Miejsca ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce
W lutym GDDKiA ogłosiła
przetarg na dzierżawę miejsc pod budowę hubów ładowania i pełnienie roli operatora oraz dostawcy usług ładowania na 31 MOP-ach położonych przy drogach szybkiego ruchu wzdłuż szlaków komunikacyjnych wchodzących w europejską sieć TEN-T.
Na MOP-ach o funkcji podstawowej mają powstać ładowarki dla pojazdów elektrycznych, osobowych i ciężarowych, spełniające wymogi AFIR.
Obecne wymogi dla MOP-ów sieci bazowej TEN-T wymagają czterech miejsc ładowania dla pojazdów osobowych o docelowej, łącznej mocy 600 kW, w tym min. Dwa punkty po 150 kW. Dla pojazdów ciężarowych docelowa, minimalna łączna moc to z kolei 3600 kW, w tym dwa punkty ładowania o mocy min. 350 kW.
Dla MOP-ów na sieci kompleksowej TEN-T docelowa, minimalna łączna moc ładowania to 1500 kW (w tym punkt ładowania o mocy 350 kW).
Obecna sytuacja stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych w Polsce na Miejscach Obsługi Podróżnych, uwzględniająca MOP-y znajdujące się w przetargu, została przedstawiona na poniższej mapie.
Wszystkie stacje ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce przedstawiono z kolei na poniższej grafice.
Przetargi na 48 MOP-ów
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ponadto planuje ogłosić w tym roku przetargi na dzierżawę 48 Miejsc Obsługi Podróżnych o docelowej funkcji komercyjnej.
Wyłoniony dzierżawca będzie miał obowiązek wybudowania stacji paliw konwencjonalnych oraz gastronomii.
Dodatkowo warunki przetargu przewidują możliwość wybudowania ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych zgodnych z wymogami AFIR.